Tännään aamusella päästettiin Jappa hakemaan Oltavasa. Oisko vajaa puoliska tuntinen menny, ku Maukarinkankaasta reilusta kilsasta alako mökä kuulua. Otettiin Jaken kans heti tykit kätösiin ja lähettiin haukulle, no se hyvin pysy kaks minuuttia... Oikiasti mulla oli vähä kiire ku puoli kaheksitoista piti lähtä töihin.

Täpy otettiin völöjyyn tarkotuksena valakasta silleki mitä hirvikoiran pittääpi oikiasti tehä. No lähtihän se hakemaan, kävi ihan hyvän lenkin, tais tehä pariki. Met oltiinki jo aikalailla haukun tuntumasa ku se tuli niiltä lenkeiltään. Menihän se sitte isäpapalle kaveriksi haukkumaan.

Siinäpä sitä sitte hiivittiin haukulle ja kuunneltiin ku koirat messus hirvelle. Minä tietysti ahaneempana menin eellä ja olinki jo hyvällä kyttäys hollilla, Jake tuli pikkasen takempana jonku 10 metriä mun sivulla. Seki hiissas ihtensä hyvälle hollille kannon päälle. Siinä sitte elein ja ilimein keskusteltiin, että mitpä haukusa on. Minä olin nähäny naaraan ja olin jo sitä tappamasa, Jaken eleistä ja ilimeistä ymmärsin, että vasaki on muasa. No niin se Jakeki oli ymmärtäny minut, että 1+1 on haukusa.

Vasanpyyntihän se on joskus työlästä, niin vaikutti nytki olevan. Jake ois sen natun pystyny kopaseen jo pitkän aikaa, mutta misäpä vasa? Minä hiissasin pikku kuusen suojasa ittiäni likemmäs ja naaras piti ittensä semmoseen hyvään väliin seisomaan 10 metrin päähän ja katto Äijälää hyvänlaisen tovin. Siitä se lähti karkolle ja minä ootin ase valamiina, että millon vasa pökäsee samasta välistä ja saa Lapuan Megan lavan taa. No ei siitä vasaa menny. Kyselin Jakelta, että mihinhän se vasa katos? Se siihen meinaili, että en tiiä ei hän oo nähäny ku tuon nupan. Minä siihen, että en minäkään. No ne meiän ilimeet ja eleet oli sen verta huonosti tulukittavia, että molemmat ymmärsi toisen tietävän haukusa olevan emän ja vasan. 

Se natu karkkos siitä seittemisen sattaa metriä OuKo:n linjan laitaan. Sielä oli passisa yks mies joka osas sopivasti liikkua haukun tuntumaan ja räppäs kantturaan reiän. Jake sen sitte lopetti ja koppas Japan heti liekaan, että tyttö pääsi tutustumaan kunnolla kaatoon.  Niin pääsi Täpläki eka kertaa näkemään likeltä miten tosi ammattilainen työskentelee, ku isäänsä peesaili. Niin ja miten ne amatöörit tupeltaa...